
Het was 2 oktober 2021 dat ik in gesprek raakte met meneer Matano via Instagram. Hij vroeg waar ik vandaan kwam en ik vertelde hem over de ritjes die we organiseerden. Hij zei: thank you for keeping up the passion. Ik stuurde hem foto’s van de rit die we toen gingen rijden en hij vond het leuk als ik hem daarvan op de hoogte zou houden. Ook werd hij die dag lid van onze gezellige facebookgroep. Ik hield hem op de hoogte van de komende ritten en hij zei toen: thank you for keeping the group strong. We need to hand the joy of top down driving with nimble sports car culture to the future generations.
“Thank you for keeping the group strong. We need to hand the joy of top down driving with nimble sports car culture to the future generations.”
Ik vroeg hem (inmiddels eind november 2021) of hij misschien een schets kon maken voor me van een MX-5. Hij gaf aan dat zijn handen niet meer zo goed in conditie waren om dit nog te kunnen doen. In april 2022 sprak ik hem opnieuw aangezien ik hem toen tegenkwam in de game, Gran Turismo 7. Hij vroeg mijn mailadres en stuurde mij een schets van 1984. Dit was zijn allereerste schets voor wat later de NA werd. We deelden wat evenementen waar we waren geweest en hielden contact.
20 juni 2022 had ik via Facebook contact en zei hem dat ik hoopte hem ooit nog eens te mogen ontmoeten. Hij gaf aan dat hij dat ook leuk zou vinden. Ik vroeg hem of hij toevallig nog een keer naar Nederland zou komen.


21 juni 2022 spraken we elkaar en gaf hij aan dat hij tegenwoordig zelf de reis moest betalen daar hij niet meer voor Mazda werkte. Ik zei tegen hem: dus als ik het financieel kan rond maken kom je naar Nederland? Hij zei dat hem dat leuk leek en hoopte dat het kon qua tijd etc. Hij had het druk tot 23 augustus met zijn werk op de design school waar hij lesgeeft daarna moest lukken.
Ik gaf aan dat ik een crowdfund had opgezet. Ik moest natuurlijk iets proberen daar het een onmogelijke opgave leek te zijn, maar als je het niet probeert weet je het nooit natuurlijk.
De crowdfund haalde een kleine 300 euro op. Mijn toenmalige werkgever wilde €750,- sponsoren voor de vlucht. Mazda wilde helaas niet sponsoren op dat moment. Ik liet mijn idee door schemeren bij de hoogste baas van Mazda Nederland. Vlak daarna op 24 juni 2022 kreeg ik akkoord vanuit Mazda dat zij het vliegticket zouden betalen en hem dan op donderdag graag bij hen wilden voor een event in Amsterdam met Tom Matano en Jo Stenuit (designer Mazda van nu). Met de crowdfund kon ik hem van eten en drinken voorzien en met de andere schenking kon ik zijn hotels betalen. En dat allemaal binnen 3 dagen!
Matano was erg blij verrast en keek er naar uit om naar Nederland te komen.Vanaf toen hielden we contact via Whatsapp en kwam Matano zoals besproken op donderdag 25 augustus 2022 aan op Schiphol. Hier mocht ik hem samen met Astrid van Mazda Motors NL ophalen om naar het evenement in Amsterdam te gaan.
Dit evenement werd gehouden in Amsterdam Eye. Hier waren een journalist van Autoweek, Autovisie, RTL Autowereld en 2 Belgische bladen aanwezig. Hier hadden Matano en Jo Stenuit een mooi gesprek over het design van toen en nu. Zeer interessante middag en supergaaf om bij geweest te zijn.

De dag daarna, vrijdag 26 augustus had ik een evenement gepland in Amersfoort bij de plaatselijke Mazda dealer. Hier had ik de showroom omgebouwd met meerdere generaties MX-5, een RX-7 (ook ontworpen door Matano) en nog wat leuke Mazda’s zoals de RX-8 en een race ND.
Om het pand stonden die dag 155 MX-5jes van iedereen die daar aanwezig was. Het was supergaaf om te zien wat het teweeg bracht allemaal.
Aan de overkant was er een zaal die we mochten gebruiken. Hier werd een super interessante presentatie gehouden door Matano. Hij vertelde over het ontstaan van de MX-5 en zijn verleden als designer. Dit duurde ongeveer anderhalf uur. Hierna gingen we terug naar de showroom waar we broodjes hadden voor alle aanwezigen en daarna nog een uur lang een signeersessie. Er kwamen zonnekleppen, tankkleppen, kofferkleppen, stuurtjes en miniatuurtjes voorbij welke gesigneerd mochten worden. Een hele bijzondere dag en beleving.
Hierna volgde een mooie rit naar het zuiden om naar het evenement MAS te gaan in Limburg. Hier stonden we met de MX-5 Squad als grootste groep. Die prijs wisten we dan ook voor de 1e keer te bemachtigen. Matano mocht uiteindelijk op het podium een praatje doen en kreeg een prijs voor verst reizende deelnemer. Hij vond het prachtig om al die auto’s met tentjes bij elkaar te zien en genoot van het feit dat zijn kindje nog steeds zo gewaardeerd en geliefd werd.





Op zondag 28 augustus keerden we huiswaarts richting Zandvoort. Hier hebben we een stukje over de boulevard gelopen waar ze druk bezig waren met alles rondom de F1 GP. Dit vond Matano prachtig aangezien hij een groot race liefhebber is. We sloten de dag af met een klein groepje bij het beste Griekse restaurant van Nederland. Filoxenia in Zandvoort. Hier hebben we heerlijk gegeten en mooie verhalen mogen aanhoren. Het was een supergezellige avond.
Maandag heeft Jessie meneer Matano weer naar Schiphol gebracht aangezien hij woensdag weer voor de klas moest staan. Het contact met meneer Matano is er nog steeds wekelijks. In 2023 hebben we hem opnieuw ontmoet in Engeland samen met Bob Hall (Grondlegger van de MX-5) waar we ook gezamenlijk een onwijs leuk weekend hebben beleefd. Ook hier hebben we nog steeds gezellig contact mee. Ik ben blij dat het uiteindelijk gelukt is om Matano naar Nederland te krijgen. Het was een weekend om nooit meer te vergeten. Gelukkig hebben we de foto’s nog!